Druhá generácia kefiek je už nejaký ten čas medzi nami. Priniesla niekoľko inovácií, ale asi najväčšiou je možnosť vytvoriť si osobnú zubnú kefku. V tomto príspevku prinášam pohľad z vnútra. Pozrieme sa na to, čím všetkým si kefka prejde, kým sa dostane na „pult“ eshopu. Začneme návrhom kefky a krabičky, ďalej sa pozrieme na spracovanie materiálu až po gravírovanie bambusových kefiek. Zároveň chcem týmto príspevkom poďakovať všetkým ľuďom, ktorí stáli pri vzniku kefiek a stále pomáhajú tvoriť „Kefky s príbehom“.
Chapter. I.
Prvky, ktoré produkt vytvárajú & Prvky, ktoré ho dotvárajú
Začneme od úplného, ale úplného začiatku. Od návrhu kefky. Konkrétne od štetiniek. Sú neodmysliteľnou časťou zubných kefiek. Bez nich by kefka nebola kefkou, bolo by to len bambusové drievko bez širšieho využitia. Takže plnia dôležitú úlohu pri návrhu samotnej kefky. Ako prvé som si určil parametre, ktoré musia kefky spĺňať. Chcel som, aby boli čo najjemnejšie a zároveň, aby ich na kefke bolo čo možno najviac. Výber vhodných štetiniek mi zabral niekoľko týždňov. Zo začiatku som hľadal materiál, ktorý by bol rozložiteľný. Takým materiálom je napríklad Nylon 4, ktorý je za určitých podmienok rozložiteľný, avšak v požadovanej jemnosti som ho nenašiel. Zvolil som alternatívu, ktorá ponúka o niečo vyššiu kvalitu, teda Nylónové (Nylon 6) a Uhlíkové vlákna (Charcoal bristles). Nylon šestka ponúka aj vďaka malému priemeru vlákna (len 0,12mm) naozajstnú jemnosť a uhlík zase vynikajúci bieliaci efekt.
Tri Vzory pre jeden Príbeh
Pri výbere som sa inšpiroval tradíciami, chcel som, aby vzory boli niečim charakteristické. Pre mnohých dobre známy vzor z čičmianskych domčekov, bol už na kefkách z minuloročnej série 2016 (obr.č.1). Veľmi sa vám páčil a nám tak isto. Rozhodli sme sa, že ho ponesú aj tohtoročné kefky. Každý jeden vzor nesie v sebe určitú unikátnosť, odtlačok kultúry ľudí žijúcich na spoločnom území. Kvet Života, je mojim obľúbeným. Je to prastarý symbol, našiel sa na všetkých kontinentoch a kultúrach, ktoré boli medzi sebou vzdialené tisícky kilometrov. Predstavuje prvotný zvuk šíriaci sa naprieč vesmírom.
Krabička „na stojáka“
Taktiež dôležitý prvok. Práve z obalov sa dozvedáme všetky potrebné informácie o produktoch. Malo by to byť však prehľadné a ľahko čitateľné. Aj preto som krabičku navrhol „na stojáka“ – horizontálne. Takže všetky nápisy sú písané z hora nadol, aby sa dalo ľahko prečítať o aký produkt sa jedná, keď stojí niekde v stojane v obchodíku. Pre kamenné obchody ponúkame aj drevené stojany, aby tento prvok bol reálne využitý. Na ľavej strane krabičky nájdeš podrobné parametre. Viditeľne vypísané, nie drobný textík. Sme tým, čím sme. Grafický návrh krabičky nám zabral nejaký čas. Riešil som to väčšinou v kaviarňach spolu s Patrikom F., ktorému tiež ďakujem za pomoc pri návrhu. 🙂
Chapter. II.
Od kolísky: ako vzniká bambusová zubná kefka
A posúvame sa k samotnému materiálu – odkiaľ pochádza a ako sa získava. To všetko na nasledujúcich riadkoch.
Všetko sa začína v bambusových lesoch provincie NingBo v Číne. Tamojšie hospodárske lesy sú pestované za účelom získavania surového bambusu. Ten náš bambus sa volá Moso, alebo latinsky Phyllostachys edulis. Už som spomenul, že bambus je najrýchlejšie rastúcou rastlinou (pozor, bambus nepatrí medzi dreviny, je to travina) a dokáže vyrásť až o 30 cm za deň. Za deň! Takže celý les sa obnoví za niekoľko mesiacov. A čo čierno-biely medvedík? Myslím pandu. Keep Calm, je v poriadku. Oblasť z ktorej pochádza náš bambus nepatrí medzi chránené územie pandy a panda tam nežije.
Výroba kefiek nie je vôbec jednoduchý proces. Kefky sú z veľkej časti vyrábané ručne. Ako som spomenul vyššie, materiál pochádza z bambusových lesov. Následne sa reže na vhodnú dĺžku, a potom sa reže ešte raz na tenké bambusové prúžky, z ktorých sa odstraňuje kôra. Následne sa materiál nechá „vypotiť“ zabalený plachtou, a potom schne na slnku. Keď to máme pekne preschnuté, bambus sa ešte raz zbavuje kôry pomocou stroja, až tak sa nareže do požadovanej dĺžky. Vznikne surový materiál vhodný na zubnú kefku.
Teraz sa kus „dreva“ začína podobať na kefku. V tejto časti sa dotvárajú detaily kefky a dá sa jej požadovaný tvar. Potom sa vyvŕtajú dierky pre štetiny. V ďalšej časti sa zaoblia všetky hrany a kefky sa navoskujú. Nakoniec sa nastrelia štetinky, nasleduje záverečná kontrola výrobku a balenie do obalov.
Chapter. III.
Od bambusovej kefky ku Kefke s príbehom
Kefky sú vyrobené! Poďme im dať dušu.
Od fanúšikov som dostával správy, či je možné na kefky vygravírovať svoj vlastný nápis. Bol som tak trochu nespokojný, keď som musel odpovedať, že mometálne to možné nie je. Tu vznikol priestor na zlepšenie. Na začiatku tvorby kefiek druhej generácie, som sa rozhodol okrem citátov vložiť do eshopu nástroj na personalizáciu kefiek, alebo konfigurátor ak chcete. Má ľuďom pomáhať s jednoduchým nakonfigurovaním osobnej kefky. Podľa želania. Spočiatku bol „konfigurátor“ pracovný názov pre nástroj na personalizáciu kefiek, ktorý „vynašiel“ Martin (webdeveloper eshopu). Ďakujem Martin! Celkom sa zaužíval a nakoniec sme ho aj tak oficiálne pomenovali. Čo poviete?
Dôležitým prvkom pri tvorbe bola jednoduchosť a živý náhľad. Všeobecne máme radi, keď si môžeme navrhnúť produkt v „live“ režime. Svoj výtvor okamžite vidíme a môžeme si ho jednoducho upraviť.
Gravírovanie. Práve tu sa rodia všetky tie epické nápisy a vznikajú Kefky s príbehom. Ich rodiskom je malebná podtatranská obec – Spišská Sobota, kde vypaľujeme na telo kefiek vaše námety, myšlienky, logá a mená. Ďakujem Jano, bez nich by kefky neboli tým, čím sú! Nizšie je video z gravírovania kefiek:
https://www.facebook.com/mobake.motivacnekefky/videos/294532820951274/
Štítkovanie. Po gravírovaní kefiek nasleduje štítkovanie. To znamená, zpersonalizovanie krabičky. 🙂 Na každú krabičku ručne vyrábame rozpoznávací štítok z recyklovaného papiera. Aby boli kefky jednoducho rozpoznateľné aj bez vyťahovania z obalov.
Balenie. Balenie prebieha v hesle bez odpadu. Na balenie používame výlučne ekologické a recyklované materiály. Od obálok až po lepiacu pásku. Viac o zero waste životnom štýle sa môžete dozvedieť k skvelej knihe od Beai Johnson: Domácnosť bez odpadu. Snažíme sa tiež používať čo najmenej papiera, preto ponúkame možnosť elektronických faktúr a využívame služby online pošty. Nesmie chýbať ani láska. To je základ. Pridáme malý darček a balíček môže putovať do vašich rúk. 🙂
Pár slov na záver:
Myslím si, že v dnešnej dobe je potrebné, aby spotrebiteľ vedel čo kupuje, pretože svojim nákupom podporuje výrobu daných produktov. Našou voľbou nepíšeme len svoj príbeh, ale príbeh celého sveta – našej budúcnosti. Ak nadávame, že v obchodoch sa nedá kúpiť nič zdravé alebo všetky potraviny obsahujú palmový olej, tak tým ničomu nepomôžeme, len sa zbytočne rozčúlime. Skutočným riešením je nasmerovanie pozornosti na to, čo chceme. Na výrobky, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu, na služby, ktoré naozaj posúvajú spoločnosť dopredu, na systém, ktorý je pre ľudí, nie len na papieri. A práve preto vznikol tento článok. Snažíme sa o zmenu, zmenu toho, ako spotrebitelia hľadia na produkt. Nie ako na jednorázovú vec, ale aj ako predmet, ktorý je možné využiť mnohými inými spôsobmi. Aj preto pri každom nákupe, posielame ebook o možnostiach využitia kefky po jej doslúžení. Je to vášeň tvoriť a prinášať do spoločnosti stále nové myšlienky. Majte krásny deň a ďakujem, že ste si prečítali článok až do konca.
S úctou,
Patrik Jakš
autor motivačných kefiek